met Pasja

Bestel mijn boeken

BESTEL

Deel pagina op

Volg mij op

Recensies en interviews Medelijden met de duivel

Het goede van dit boek is dat het toont hoe de cascade van beschadigingen die de oorlog van generatie op generatie teweegbracht, doorstroomt in deze tijd. Een verrassend boek, dat uiteindelijk gaat over de oneindige echo’s van wraak en weerwraak en over niet kunnen vergeven.’ Grote en mooie recensie in NRC BOEKENBIJLAGE van vrijdag 16 september (recensent Robert Gooijer) klik‘Dit is een verrassend boek dat uiteindelijk gaat over oneindige echo’s van wraak en weerwraak en over niet kunnen vergeven’.4 sterren! in NRC NEXT van maandag 19 september staat dezelfde prachige recensie als in NRC Boekenbijlage van vrijdag 16 september! klik

Leuk interview met Violet.Presentatrice Marian Thurlings is een grote fan van de boeken van Violet geworden! ‘Een aanrader!Radio Gelderland 22 september van 10.00 tot 12.00 uur programma Halte 7. Violet is als speciale gast te horen na het nieuws van 11.00 uur (klik op tweede uur van 11.00 tot 12.00 en zet de tijdbalk op 5 min 43 sec tot 39 min 56 sec.)klik

Medelijden met de duivel is spannend tot op het laatst. De ontknoping is een echte verrassing en toch overtuigend. Zonder al te veel te willen verklappen verdient het aanbeveling om de laatste kwart van het boek niet vlak voor het slapengaan te lezen. Vele gruwelijke onthullingen. Denk hierbij aan Tokyo van Mo Hayder.’
Ezzulia, grote en spraakmakende thrillersite. Aanbevelingen van week 46. klik

“Voor haar tweede boek, Medelijden met de Duivel, dat op 29 augustus verschijnt, kreeg Violet inspiratie door een verhaal dat haar moeder vertelde over de tweede Wereldoorlog. Haar moeder vluchtte samen met haar 3 zusters in 1944 van Arnhem naar Groningen’.
De Gelderlander 6 augustus 2011

‘Maar aan het einde van het verhaal vallen alle spreekwoordelijke puzzelstukjes op hun plaats en blijf je als lezer verbaasd, of misschien zelfs geschokt achter. Als er één woord is dat niet past bij Medelijden met de Duivel, dan is dat ‘voorspelbaar’, want wat een verrassende ontknoping!’
4 sterren! Readerella.

‘Gerechtigheid. De moord op een jonge vrouw in haar winkel aan de chique Amsterdamse PC Hooftstraat veroorzaakt een ware lawine van moord en doodslag uit heden en verleden. De Nederlandse schrijfster Violet Leroy knoopt in haar thriller ‘Medelijden met de duivel’ verschillende historische gebeurtenissen aan elkaar. Zo lijken vreselijke gebeurtenissen als de Holocaust, maar ook de ramp met de veerboot Herald of Free Enterprise, te leiden tot het drama in de Amsterdamse winkelstraat. Het levert een bijzondere thriller op over straf, wraak en gerechtigheid. Het boek is geschreven in een snelle stijl en met een goede opbouw van de spanning, die nog eens wordt versterkt door de gedoseerde doorkijkjes naar de historische achtergrond.’
AD van zaterdag 24 september 2011

‘Er is verrassing na verrassing, en niets (en niemand) is wat het lijkt. De schrijfster weet het ingewikkelde plot echter goed aan elkaar te breien, met als leidraad dat (mis)daden uit de Tweede Wereldoorlog ook vandaag de dag nog volgende generaties beïnvloeden.’ Waardering: 3 sterren
Lovende recensie in de TELEGRAAF van 21 oktober 2011; sectie VROUW klik

‘Een oorlog verwoest, blijft gevoelens teisteren. Goed geschreven, intens en complex verhaal over het verleden dat in het heden straft.’
Lovende recensie in de VOLKSKRANT van 21 oktober 2011, Boekenkatern

‘Moord in de chique PC Hooftstraat, dat is een origineel begin van de thriller Medelijden met de duivel van Violet Leroy.‘MARGRIET week 46 Rubriek van leuke, spannende en bijzondere boeken door Heleen Spanjaard.

‘Medelijden met de duivel is een intelligente en gelaagde thriller met intrigerende personages en een verrassend einde. Dit boek vráágt er gewoon om gelezen te worden! (-read me) Een verhaal dat leest als een puzzel zonder afbeelding. Steeds als je een stukje denkt te hebben gevonden, past het net niet! -Linda de Jong Redactie HappyMOMs’  klik

Violet heeft op vrouwenthrillers.nl op haar eigen puntige wijze gereageerd op 5 uitspraken van auteurs.
Vrouwenthrillers.nl  klik

Een pagina groot artikel over Medelijden met de duivel in het blad van de IPA
( International Police Association ). De thriller van Violet ligt nu op menig politieagenten nachtkastje!

Violet signeert haar tweede thriller Medelijden met de Duivel. Het was een drukbezochte en gezellige signeersessie in de Bruna Renkum.
Veluwepost 2 september 2011. Foto Gert Budding.

‘Desgevraagd antwoordt Leroy dat de titel van haar boek alles te maken heeft met het Stones nummer Sympathy for the Devil. ‘Just as every cop is a criminal and all the sinners saints’, die tekst daar draait het boek om. Goed en kwaad zijn keerzijdes van dezelfde munt. In Medelijden met de Duivel demonstreert Leroy dat op ingenieuze wijze.’Voor alle Rolling Stones Fans: Nieuwsbrief RobbieStone.

‘De hoofdpersonages hebben ieder een interessant, maar heftig verleden achter de rug. Ook hiervan krijg je als lezer steeds meer te zien, tot alle puzzelstukjes in het laatste hoofdstuk in elkaar vallen. Door al deze ingrediënten heb je een veelzijdig verhaal te pakken met een verrassend en goed uitgewerkt plot. Alle vragen die je gaandeweg krijgt, worden in één keer beantwoord. Leroy is duidelijk een begenadigd auteur waar wij nog veel van gaan horen.‘Banger Sisters

‘Medelijden met de duivel is een bijzondere, originele, intelligente thriller voor mensen die uitdaging zoeken in een boek.’4 sterren! Vrouwenthrillers.nl klik

‘Medelijden met de duivel is een bijzondere thriller over straf, wraak, gerechtigheid en wonden die nooit helemaal helen.’
Crescas.nl de Joodse bibliotheek klik

‘Dat werd het thema van het boek: vergelding. In Medelijden met de duivel plaats ik de slachtoffers in een positie waarin ze niet weg kunnen. Dat werd de eerste verhaallijn: de geschiedenis van de familie Hirsch. Tegelijkertijd dacht ik: hoe doe je dat, omgaan met een traumatische ervaring? Hoe verwerk je zoiets? Woede en verdriet zijn daarbij twee grote emoties. Ik wilde twee manieren laten zien: die van slachtoffers die woedend zijn en vergelding afdwingen en die van slachtoffers die in hun schulp kruipen. Dat laatste werd de tweede lijn in het verhaal, die van hoofdpersoon Isabel. Die lijn speelt in het heden.’
Interview met Violet Leroy op vrouwenthrillers.nl klik

‘Wat ik erg leuk aan deze thriller vond waren de historische wetenswaardigheden die de schrijfster verwikkeld heeft in het verhaal. Zo wordt bijvoorbeeld ingegaan op de ramp met de veerboot The Herald of Free Enterprise. Maar ook de kleurrijke omschrijvingen van de locaties in Amsterdam geven het verhaal meer leven. De bleekveldjes op het Begijnhof, Het Spui, standbeeld van Lieverdje en de Westermarkt. Met Google maps ernaast zou je de personages letterlijk op de voet kunnen volgen. Violet Leroy heeft een vlotte schrijfstijl, ze brengt diepte in het verhaal zonder langdradig te worden. De wisselende perspectieven van Isabel en Hofman geven het verhaal meer verdieping. Medelijden met de duivel is een thriller die gewoon op alle vlakken goed is!
5 sterren Leesdame

‘De moord op Sara blijkt niet het begin, maar het einde te zijn van een onverkwikkelijke geschiedenis die al voor de Tweede Wereldoorlog is begonnen. Verraad, onrecht en eigenbelang zijn de ingrediënten waaruit de auteur een goed opgebouwde thriller heeft gecomponeerd. Aan het eind van het boek is de geschokte conclusie dat je eigenlijk niet anders kunt dan medelijden met de duivel te hebben.’
Leestafel.nl klik

‘Medelijden met de duivel is een vlot geschreven verhaal, wat fijn leest. …een mooi en intrigerend verhaal. …. Door dit verhaal wordt het pijnlijk duidelijk dat deze oorlog nog niet eens zo lang geleden is, en dat er nog steeds mensen zijn die wrok koesteren jegens anderen door wat zij of hun familie toen gedaan hebben. Dit boek geeft je een kijkje in de intriges en de smerige spelletjes die gespeeld werden in de tweede wereldoorlog.’
VIER STERREN! Leesfanaten.nl klik

Medelijden met de duivel is een boeiende, indringende thriller. De lezer krijgt een verbijsterend aantal gebeurtenissen en personen voorgeschoteld, die allemaal op de een of andere manier met elkaar te maken hebben.’
dizzie.nl klik

Het boek leest lekker weg.Het einde is erg spannend en er zijn veel verwikkelingen die je als lezer bezig houden.
3 sterren op Misdaadromans.nl klik

‘Als haar beste vriendin in haar winkel aan de P.C. Hooftstraat vermoord wordt, gelooft Isabel niet dat het een gewone roofoverval is. Ze gaat op zoek naar het verleden van Sara’s familie, en ontdekt dat er lijnen lopen naar zowel de Tweede Wereldoorlog als naar een scheepsramp. Hierdoor komt haar eigen leven ook in gevaar. In deze spannende roman zijn afwisselend Isabel en een inspecteur van de politie van Amsterdam aan het woord. Alle personages blijken geheimen te hebben die van invloed zijn op de levens van diverse mensen. Isabel moet haar eigen geheim onder ogen zien en ontwikkelt zich daardoor tot een volwassen vrouw. Het verhaal verloopt heel verrassend en blijft daardoor tot de laatste bladzijde spannend.’
De boekensalon. Prachtige informatieve boekensite van Biblion. Medelijden met de Duivel is in heel veel bibliotheken te lenen!

‘De lezer wordt van de ene emotie naar de andere geslingerd in een verhaal over vriendschap, liefde, onrecht, verraad en wraak. Indringend,uitdagend en confronterend.Medelijden met de duivel zet vraagtekens. Uitgelezen laat het je niet los.’Mooi interview en zeer goede recensie door Mieke Mintjes in Weekblad Hoog en Laag (Wageningen en Renkum)

“Violet Leroy weet in Medelijden met de duivel wederom op unieke wijze te beschrijven wat een geheim met mensen doet. Dit doet ze op zo’n indringende manier dat je al lezend niet ontkomt aan de gedachte ‘zou ik een haar beter zijn?’ Chapeau!”Kaleidograaf, website over kindermisbruik en kindermishandeling

In de Nieuwsbrief van de Libelle wordt Medelijden met de duivel aangeprezen.
Libelle.nl

“Violet Leroy maakte een carrière switch van HR-manager naar thrillerschrijfster: ‘ik besefte dat ik maar een keer leef en dus wilde ik doen wat mij het meest gelukkig maakt: schrijven!'”
HR-Kiosk, Kennisbank voor Arbeid en wetgeving

‘Violet Leroy heeft de oorlogservaringen van haar moeder gebruikt als spil voor Medelijden met de duivel. Om dat gegeven heen heeft ze een mooi, complex verhaal gesponnen, waarin zelfs de ramp met de Herald of Free Enterprise verwerkt is. De plot wordt tot in de puntjes uitgewerkt en Violet Leroy verdient alle lof voor de manier waarop ze de verhaallijnen met elkaar weet te verbinden: geen draadje blijft onafgewerkt en geen plotwending is te veel.’
3 sterren (4 sterren voor de plot en vier voor originaliteit) Crimezone.nl klik

‘Een pracht van een thriller’.
Thriller Hyves voor Nederlandse en Vlaamse thrillers klik