Wat een mooie en goede recensie: ∗∗∗∗Vier sterren!

Aan het begin van de boekpresentatie werd ik verrast door mijn uitgever Marie-Anne van Wijnen van De Kring te Amsterdam die in haar speech een zeer lovende recensie met vier sterren voorlas. Van de  bekende boekensite Alles over boeken en schrijvers:  “Dominante veeleisende moeder maakt Anna ontzettend eenzaam…Een prachtige en aangrijpende roman over een veerkrachtige jonge vrouw, het vertelt een heel boeiend verhaal, het is met vlotte vaart en met veel lichtheid en met heel veel humor beschreven. Ik heb het achter elkaar uitgelezen en kon het niet meer wegleggen. Ik waardeer het met 4 sterren, ofwel: uitstekend.”

ITALIËNEDERLANDSE ROMANS

Violet Leroy Mijn Italiaanse moeder recensie waardering en informatie over de roman. Op 1 november 2018 is bij Uitgeverij De Kring de nieuwe roman van de Nederlandse schrijfster Violet Leroy Mijn Italiaanse moeder verschenen.

Violet Leroy Mijn Italiaanse moeder Recensie

Nog niet eerder las ik iets van de Violet Leroy, die al drie eerder geschreven en goed ontvangen thrillers op haar naam heeft staan. Leroy is geboren in Amsterdam en woont en werkt tegenwoordig in Renkum. Haar eerste roman Mijn Italiaanse moeder is deels autobiografisch en gebaseerd op ware gebeurtenissen. De roman begint met een proloog, waarin we lezen dat de hoofdpersoon in Florence is gaan wonen en waarin ze terugblikt op haar kindertijd in de Hunzestraat in Amsterdam.

Dominante veeleisende moeder maakt Anna ontzettend eenzaam

Het verhaal begint als de kleine Anna Harper 4 jaar oud is. Anna heeft een dominante en zeer veeleisende moeder, die met haar niets anders voor ogen heeft dan dat zij de goed-opgeleide vrouw van een diplomaat zal worden. Anna’s vader heeft “iets” gedaan in de oorlog, “iets” waarover niet gepraat mag worden, maar waarover Anna’s moeder nog altijd verbolgen is. De kleine Anna is ontzettend eenzaam – haar straf voor ongehoorzaamheid is ook nog eens door zowel haar vader als haar moeder doodgezwegen te worden, en dat dagenlang. Ze spreken van “het kind” in plaats van haar bij de naam te noemen. Van de vriendelijke oude dokter Hertog heeft ze een teddybeer gekregen, die ze Bruin noemt. Tegen Bruin vertelt ze alles wat ze meemaakt.

Als Anna wat ouder wordt start haar moeder met “wijze lessen”: bijna dagelijks krijgt Anna een les; lessen waar Anna een hekel aan heeft, want ze wil helemaal geen dame worden, maar waar ze lange tijd niet onderuit kan. Het gaat jarenlang zo door en Anna kan het eigenlijk allemaal maar net verdragen. Het idee dat haar ouders helemaal haar echte ouders niet zijn, en ze eigenlijk de dochter van een Italiaanse adellijke dame is, die haar heeft moeten afstaan, maar waar ze later weer mee herenigd zal worden, houdt Anna op de been.

Krachtige, intelligente jonge vrouw

Pas als Anna ouder wordt en gaat studeren en uiteindelijk in staat is zichzelf financieel te bedruipen, kan ze zich onder het juk van haar ouders uitworstelen. Ze werkt hard aan zichzelf en verhuist uiteindelijk naar Italië. Met vlotte vaart en met veel lichtheid en met heel veel humor beschrijft Violet Leroy een behoorlijk zwaar onderwerp. De jonge Anna heeft werkelijk een zwaar bestaan en het is bijzonder om mee te beleven hoe haar eigen fantasie er voor zorgt dat ze zich daarin goed staande weet te houden. Het is mooi om te lezen hoeveel veerkracht Anna heeft en hoe ze zich losmaakt van de ijzeren ketenen waarmee haar ouders, vooral haar moeder, haar hebben vastgebonden. Anna blijkt een krachtige persoonlijkheid; een intelligente jonge vrouw, die heel goed voor zichzelf kan zorgen.

Prachtige roman over een veerkrachtige jonge vrouw

De roman is, mede door het fantasieverhaal van Anna over haar Italiaanse moeder, heel boeiend. Heerlijk om met Anna mee op schoolreis naar Italië te gaan, wetende dat Anna eigenlijk op zoek is naar haar “echt moeder”. Ik heb het boek achter elkaar uitgelezen en kon het niet meer wegleggen! Violet Leroy – Mijn Italiaanse moeder is gewaardeerd met ∗∗∗∗∗ (uitstekend).

Recensie van Monique van der Hoeven

Violet Leroy – Mijn Italiaanse moeder

• Titel: Mijn Italiaanse moeder